دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
06 آبان 1398 - 15:15
به مناسبت سالروز شهادت شهید فهمیده و روز نوجوان

پرچم «فهمیده» و نسل نوجوان امروز

تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ۸ ساله مردم ایران، سرشار از اتفاقات کم‌نظیر یا بی‌نظیری است که گاهی نمونه‌های آن‌ها، فقط در افسانه‌ها خوانده یا شنیده شده است
نویسنده :
حامد کرمانی زاده
کد خبر : 4223

پایگاه رهنما:

تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ۸ ساله مردم ایران، سرشار از اتفاقات کم‌نظیر یا بی‌نظیری است که گاهی نمونه‌های آن‌ها، فقط در افسانه‌ها خوانده یا شنیده شده است و اگر انقلاب اسلامی نبود، شاید حالا حالا‌ها این اتفاقات عجیب و گاهی باورنکردنی، به چشم دیده نمی‌شد. یکی از این رخداد‌های استثنایی، پرورش و ظهور و بروز نسل نوجوان و جوانی است که در عین کم‌تجربگی و کم سن بودن، به مدد کانون خانوادگی سالم و سبک زندگی تربیت‌یافته از یک طرف و دم مسیحایی حضرت امام خمینی (ره) و اعتمادبه‌نفسی که او به این نوجوانان و جوانان داد، از طرف دیگر، وارد میدان‌های حساس و پیچیده شدند و اتفاقاً خوش درخشیدند؛ به‌گونه‌ای که تا تاریخ باقی است و چرخ روزگار در گردش است، نام آن‌ها به نیکی و عظمت برده خواهد شد.

یکی از این نمونه‌های کم‌نظیر و ستارگان فروزان، شهید «محمدحسین فهمیده» است؛ نوجوان ۳۱ ساله‌ای که حضور کوتاه‌مدت او در جبهه‌های جنوب و نحوه شهادتش، برای همیشه در یاد‌ها و روایت‌ها ماندگار شد و چهره معصومش به نمادی از شخصیت حضرت قاسم بن الحسن (ع) در فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تبدیل شد. تقریباً همه مردم درباره این شرح‌حال و سرگذشت این شهید سرافراز خوانده و شنیده‌اند که در روز‌های آغاز جنگ تحمیلی و تهاجم ناجوانمردانه دشمن بعثی به مرز‌های کشورمان، پس از سختی‌های فراوان و متقاعد کردن فرماندهانی که - به دلیل سن و سال کم - مانع از حضور او در جبهه‌های نبرد می‌شدند، از شهر کرج به خرمشهر که در آستانه سقوط قرار داشت، اعزام شد و در تاریخ هشتم آبان‌ماه سال ۹۵۳۱ و بعد از آنکه به اتفاق جمعی از رزمندگان مدافع شهر در محاصره تانک‌های دشمن قرار گرفت، بی‌آنکه ترس و تردیدی به خود راه دهد - که حالت طبیعی هر انسانی در چنین شرایط خطرناکی است - به‌وسیله چند قبضه نارنجک به سمت تانک‌های مهاجم رفت تا آن‌ها را متوقف کند و در حالتی شبیه به عملیات شهادت‌طلبانه، پس از منهدم کردن یکی از تانک‌ها، خود نیز به شهادت رسید و همین حماسه‌آفرینی او باعث شد تا ستون تانک‌های متجاوز، با تصور اینکه از سوی نیرو‌های تازه‌نفس هدف قرارگرفته‌اند، از آن محدوده عقب‌نشینی کنند.

فردای همان روز، خبر این رشادت کم‌نظیر از رادیو و تلویزیون اعلام و به‌سرعت نقل محافل شد. مدتی بعد، رهبر کبیر انقلاب امام امت (ره) در پیامی که به مناسبت دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صادر کردند، از رشادت‌های نوجوانان و جوانان کشور در مقابل دشمن متجاوز یادکردند و درباره شهید فهمیده، سخنی ماندگار گفتند؛ «رهبر ما آن طفل سیزده‌ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صد‌ها زبان و قلم بزرگ‌تر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم کرد و خود نیز شربت شهادت نوشید».
اما چرا فهمیده، فهمیده شد و برای آنکه امروز هم نوجوانان و جوانانی مانند او تربیت شوند، چه باید کرد؟

میراث شهید فهمیده برای نسل امروز
شاید این تعبیر و توصیف رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره این رهبر ۳۱ ساله ملت ایران، کامل‌ترین توصیف و تعریف باشد که فرموده‌اند: «شهید فهمیده حاصل تربیت صحیح اسلامی است». واضح است که وقتی فضای تربیتی کودک و نوجوان در خانه و خانواده، آکنده از صفا و صمیمیت، معنویت و عزت‌نفس - همان چیز‌هایی که آموزه‌های تربیتی اسلام می‌خواهد - باشد، کمترین نتیجه‌اش همان شجاعت و احساس مسئولیتی می‌شود که امثال شهید فهمیده در میدان‌های حساس و سخت از خود نشان دادند؛ حالا یک روز این میدان، میدان دفاع نظامی است و یک روز، میدان جهاد علمی و فناوری، فرهنگی و اقتصادی.

در مرحله بعد و پس‌ازآنکه کودکان و نوجوانان در محیط خانواده با آموزه‌های صحیح تربیتی رشد یافتند و به مدرسه و محیط اجتماع وارد شدند، حالا نوبت مدرسه و نظام آموزش‌وپرورش است که هماهنگ با خانواده و البته با کمک دیگر دستگاه‌های فرهنگی ازجمله صداوسیما و متولیان فضای مجازی، روحیه ایثار و ازخودگذشتگی و انجام کار‌های بزرگ را در بین نوجوانان ترویج کند و این باور را به آن‌ها بدهد که در میدان‌های علمی، فرهنگی، ورزشی و در صورت لزوم در میدان‌های نظامی، هرکدامشان می‌توانند یک «محمدحسین فهمیده» باشند و کار‌های کارستان کنند.

بسیج دانش آموزی؛ فرصت طلایی برای پرورش روحیه کار جمعی
ترویج چنین روحیه‌ای در بین کودکان و نوجوانان، از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر است؛ به اعتقاد کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت و صاحب‌نظران این عرصه، تشکیل و تقویت گروه‌های هم‌سالان و حضور هدایت‌شده دانش‌آموزان در فضا‌هایی مانند شورا‌های دانش‌آموزی، انجمن‌های علمی و بسیج دانش‌آموزی، مناسب‌ترین بستر و طلایی‌ترین فرصت برای پرورش روحیه کار جمعی و مسئولیت‌پذیری نوجوانان است که می‌تواند آن‌ها را برای حضور مؤثرتر در اجتماع و انجام کار‌های بزرگ در فردای زندگی اجتماعی آماده کند. البته پرورش چنین توانمندی و مهارتی در بین دانش‌آموزان، محدود و منحصر به این جمع‌ها نیست، اما این‌ها نمونه‌هایی موفق و امتحان پس‌داده از راه‌های تربیت اجتماعی کودک و نوجوان است.

پیشرفت و ترقی ایران اسلامی مرهون جان‌فشانی‌های نوجوانان و جوانان دانشجو و دانش‌آموز بسیجی بوده که با الهام گرفتن از اسلام ناب محمدی و رهنمود‌های رهبر کبیر انقلاب اسلامی و رهبری داهیانه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) میسر گشته است. تمامی دانش آموزان ایران اسلامی و به‌خصوص بسیجیان، تلاش بی‌امان برای تعالی همه‌جانبه کشور را تکلیف خویش می‌دانند و همواره در تمامی صحنه‌های علمی، نوآوری، سازندگی، خدمت‌رسانی و … اراده تاثیر گذار خود را نشان داده و خواهند داد.

ارسال نظرات